Jak usunąć niepotrzebny asfalt z drogi?

Nawet najlepsza nawierzchnia drogi prędzej czy później ulegnie zużyciu. A im bardziej zniszczona droga, tym mniejszy komfort i bezpieczeństwo jazdy po niej. Dlatego raz na jakiś czas przeprowadzane powinny być gruntowne remonty dróg, które wymagają między innymi dokładnego usunięcia starej nawierzchni. W jaki sposób wykonywany jest ten etap prac remontowych? Jakich urządzeń się do tego używa?

Jakich urządzeń używa się do usuwania asfaltu?

Usunięcie warstw asfaltu z drogi odbywa się dziś powszechnie przy wykorzystaniu samobieżnych urządzeń nazywanych frezarkami. Wyróżnia się dwa rodzaje frezarek asfaltu, różniących się zastosowanym w nich układem napędowym. Frezarki wyposażone w napęd gąsienicowy zyskują dzięki niemu lepszą przyczepność do podłoża, a tym samym lepiej sprawdzają się w trudniejszych warunkach pracy – między innymi nie ślizgają się na powierzchni drogi i nie grzęzną w terenie. Mogą być wykorzystywane do zrywania asfaltu z całych pasów drogi, jak również do naprawy wyznaczonych wąskich fragmentów, np. poboczy.

Frezarki ze zwykłym napędem kołowym nie poradzą sobie w trudnym terenie tak dobrze jak gąsienicowe, niemniej mają również swoje zalety. Należą do nich m.in. niższe opory toczenia (co jest ważne dla zmniejszenia zużycia paliwa) i lepsza manewrowość. Są również tańsze, dlatego jeśli warunki są sprzyjające i np. nie ma ryzyka poślizgu na asfalcie w trakcie pracy, frezarki kołowe mogą być wystarczającym rozwiązaniem.

Oba typy frezarek do asfaltu znajdziemy w ofercie firmy Bellator.

Jak przebiega zrywanie asfaltu?

Co do zasady usuwanie asfaltu przy użyciu frezarki jest procesem bardzo prostym. Frezarka wyposażona jest w podłużny, obrotowy bęben (jego długość może wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset centymentrów), na którym umieszczone są ostrza, czyli frezy. Obrotowy ruch bębna połączony z ruchem frezarki wzdłuż powierzchni drogi sprawia, że frezy stopniowo usuwają warstwę asfaltu do danej głębokości. Odpowiednio dobierając narzędzia i parametry pracy można usuwać jedynie wierzchnie warstwy nawierzchni w celu wyrównania kolein, jak również całkowicie ją zerwać w celu przygotowania podłoża do położenia nowego asfaltu. Usunięta nawierzchnia zostaje zmielona do postaci granulatu, który jest zbierany przez urządzenie i może zostać przetworzony w procesie recyklingu.

Author: clonmel.pl